Thursday 8 September 2016

PENILAIAN OBJEKTIF DAN HASIL PROGRAM PENDIDIKAN BERASASKAN HASIL (OBE): SOAL SELIDIK MAJIKAN INDUSTRI DAN ALUMNI

PENILAIAN OBJEKTIF DAN HASIL PROGRAM PENDIDIKAN BERASASKAN HASIL (OBE): SOAL SELIDIK MAJIKAN INDUSTRI DAN ALUMNI

Shahrir Abdullah, Norhamidi Muhamad, Riza Atiq Abdullah O.K. Rahmat, Baba Md. Deros, Noorhisham Tan Kofli, Mardina Abdullah, Mazlan Mohd. Tahir dan Andanastuti Muchtar 

Abstrak: Konsep pengajaran Pendidikan Berasaskan Hasil (OBE) mula diamalkan di Fakulti Kejuruteraan UKM bermula tahun 2005. Melalui pendekatan ini, setiap program perlu menggubal objektif pendidikan program dan hasil program setelah mengambil kira input daripada pihak berkepentingan seperti kerajaan, majikan, dan alumni. Justeru, kertas kerja ini membentangkan kaedah yang digunakan untuk mengukur persepsi kepentingan serta pencapaian penyataan-penyataan objektif pendidikan program (PEO) dan hasil program (PO) bagi program-program kejuruteraan yang ditawarkan. Dalam kaedah ini, setiap penyataan dikenal pasti ciri-ciri yang membentuknya dan dinilai mengikut skala Likert 1-5. Kaji selidik ini dihantar kepada industri dan alumni yang ada dalam pangkalan data Latihan Industri dan Alumni Fakulti Kejuruteraan dan soalan yang ditanya berkisar kepada paras signifikan penyataan tersebut atau pencapaian para graduan dan alumni. Keputusan kaji selidik ini dibentangkan berdasarkan input tersebut.

Kata kunci: pendidikan berasaskan hasil (OBE), objektif pendidikan program (PEO), hasil program (PO), soal selidik.

Fulltext PDF

0 comments :

Post a Comment